יום רביעי, 27 באפריל 2011

כסא גלגלים סיעודי - סקירה

כסא גלגלים נועד לסייע בניידות לאנשים המתקשים ללכת או סובלים ממחלות נוירולוגיות, נכויות זמניות או קבועות, מוגבלויות פיסיות או בעיות שיווי משקל. כסא גלגלים מעניק דרגות שונות של עצמאות, בהתאם לצרכי המשתמש. החל מכסא לשימוש עצמאי לחלוטין, אותו המשתמש יכול להפעיל ללא כל תמיכה או עזרה נוספת מהסובבים אותו וכלה בכסא גלגלים למשתמש שאינו עצמאי כלל ונועד להקנות לבעל הכסא יציבה בריאה ולמלווה של המשתמש נוחות מקסימאלית בהובלת הכסא.

כסאות גלגלים של עמינח מדיק נועדו לשימוש בלעדי של בעל הכסא מתאפיינים לרוב במשקל קל יותר, המאפשר לבעל הכסא להסיע את הכסא בכוחות עצמו גם בעלייה ומאפשר לו להכניס אותו לרכב ללא כל עזרה, או לחילופין הם כסאות ממונעים עם ידית הפעלה נוחה לשימוש עצמאי. עם כסאות גלגלים אלו נמנים גם כסאות גלגלים ספורטיביים למשתמשים פעילים במיוחד.
כסאות גלגלים סיעודיים נועדו לשמש אנשים הסובלים ממגבלה פיסית קשה יותר. לרוב יש להם טווח נרחב של מצבי ישיבה ושכיבה שנועדו להקל על בעל הכסא בשינוי תנוחות. לרוב ניתן לצרף ולהוסיף להם מגוון עזרים הנחוצים לבעל הכסא, למשל, משענות ידיים, רגליים וראש (שהן לרוב פריקות וניתנות לכוונון), מנשא למיכל חמצן ולמכשיר חמצן כולל סוללות רזרביות, שולחן טיפולי, מתקן לתליית אינפוזיה ועוד. מצד אחד, הוספת אביזרים אלו מקלה על בעל הכסא והמלווים אותו בחיי היום- יום וניתן אף לקבל טיפול רפואי בסיסי בזמן ההימצאות בכסא ומהצד השני, כסא גלגלים שנוספו לו עזרים, הופך לכבד יותר ומסורבל יותר ומקשה על השימוש העצמאי.

כסא גלגלים סיעודי או סטנדרטי, אמור לסייע לבעליו לנוע ממקום למקום. גם אם התנועה היא רק בתוך הבית או במתחם סיעודי או בית אבות, היא חשובה ונחוצה למצב רוחו של המשתמש ולאורח חייו. עם התפתחות הטכנולוגיה והנדסת האנוש, החלו להופיע פתרונות רבים שנועדו להגביר את עצמאותו של בעל הכסא. ידית ההנעה למשל בכסא ממונע, ניתנת למיקום משני צידי הכסא או אפילו באזור הסנטר למשתמשים שאינם יכולים להניע או להיעזר בידיהם. ישנם כסאות עם פתרונות הנעה ידניים ייחודיים שנועדו גם למשתמש כרות יד למשל. באופן כללי משקלם של כסאות הגלגלים הולך ויורד עם השנים בזכות שימוש בחומרים קלים ויעילים יותר ובכך מקל על בעלי הכיסאות להגיע ממקום למקום בצורה עצמאית.
כסא גלגלים סיעודי נועד לטפח ישיבה נכונה. משתמש שנהנה מישיבה זקופה ונוחה מסוגל לתקשר עם הסובבים אותו ביתר קלות ולמעשה הוא משמר בכך יכולות חברתיות חשובות. לעומתו, משתמש שאינו יושב בנוח ובבטיחות, משתמש הסובל מכאבים בגב ובצוואר הנובעים מישיבה לא מותאמת או הסובל מפצעי לחץ מכיוון שתנוחת הישיבה שלו אינה מתאימה והוא מוציא הרבה אנרגיה על הניסיון לאזן את עצמו ולהתמקם בכסא, עשוי למצוא את עצמו עייף יותר ומבודד.

כסאות גלגלים מגיעים במגוון סגנונות ועיצובים. ההחלטה הראשונה באיזה כסא גלגלים לבחור נובעת בעיקר ממצבו הפיסי של המשתמש. אך המשך התאמת הכסא היא עניין אינדיבידואלי של טעם אישי, צרכים נפשיים ואישיים ולא רק פיסיים וכמובן מגבלות תקציב.

קניית ריהוט חדר שינה

קניית ריהוט לחדר שינה היא השקעה. במיוחד כאשר אתם מתכננים חדר שינה חדש לחלוטין ומתכוונים שהוא ישמש אתכם לתקופה ממושכת. לכן, כדאי לבצע תכנון מוקדם של החדר, למדוד את המרחב, לשרטט את המידות והפינות, לשקול אפשרויות שונות ולחשוב על סגנון שיתאים לכם לשנים הקרובות. ישנן אפשרויות רבות של עיצובים, צבעים, צורות וסגנונות של כל פריטי הריהוט לחדר השינה, הבחירה אינה קלה אך אפשר ליהנות מהתהליך.




גודל החדר

אחד הדברים העיקריים שצריכים להנחות אתכם בעת בחירת הריהוט הוא גודלו של חדר השינה שלכם. גודלו של החדר הוא אחד הגורמים העיקריים לקביעת סגנון העיצוב ובחירת הרהיטים. עליכם לחפש את הרהיטים שיוכלו לנצל את המרחב העומד לרשותכם בצורה הטובה ביותר כך שהחדר יהיה נוח ופונקציונאלי. ריהוט חדר שינה קטן עשוי להיות קשה יותר מאשר ריהוט חדר שינה גדול משום שמקום מוגבל עשוי לדרוש יותר גמישות. לעומת זאת, בעת רכישת ריהוט לחדר שינה גדול מומלץ לרוב להוסיף כמה פריטים נוספים כמו ספה או כורסא כך שהחדר לא ירגיש קר, מנוכר וריק. חשוב להבין מה באמת יהיה מתאים למרחב שלכם. האם אתם זקוקים למיטת קינג סייז או שתוכלו להסתפק במיטת קווין סייז? האם תוכלו להסתפק בארון בגדים של שתי דלתות או שיש לכם הרבה בגדים ונעליים ואתם זקוקים לארון גדול? עליכם לנסות ולוודא שיש עדיין מספיק מקום לעבור בקלות ברחבי החדר ולא נוצרת תחושה של צפיפות עם כל הרהיטים.

פריסת החדר

השיקול המרכזי השני הוא הפריסה של החדר. ברוב חדרי השינה הנפוצים יש לפחות חלון אחד, רצוי לנצל את האור המגיע מכיוון זה ואת כיוון האוויר שהוא מספק. לעיתים החדר אינו בנוי בצורה מרובעת אלא מלבנית (ולפעמים גם עם נישה מובנית לארון קיר). רהיטי חדר השינה חייבים להיות מסוגלים להתאים בנוחות בתוך גודלו של החדר ובהתאם למבנה שלו. לפני שאתם יוצאים לקניות נסו להחליט איזה סוג של רהיטים אתם מחפשים ואז הקפידו למדוד את האזור אליו מיועד אותו רהיט. אם החלטתם למקם שידה בין הארון לבין דלת הכניסה, מדדו את המרחב העומד לרשותכם ברמת דיוק גבוהה ולפי המידות שבידיכם צאו לאתר שידה מתאימה. לעיתים אנו מזלזלים בהפרשי גודל קטנים (כמה סנטימטרים לכל כיוון, מה כבר יקרה?) אבל בעת מיקום הריהוט או שאנו מגלים שהרהיט פשוט לא נכנס או שיש מעין מרווח מיותר שלא ניתן למלא והוא אינו אסתטי. זכרו שאתה עובדים עם פריטים תלת מימדים, לכן לא מספיק למדוד את שטח הרצפה, אלא יש למדוד את השטח מלא כדי לקבל מושג אמיתי איך הריהוט החדש יתאים למרחב.




שיקולים נוספים בחדר שינה

יש עוד כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון לפני שקונים רהיטים לחדרי שינה. מה הסגנון הרצוי? מודרני, קלאסי, עתיק או כיוון אחר. מה התקציב? ומה הדרך הטובה ביותר לנצל אותו? ישנם מקומות בהם תוכלו ליהנות מהנחות על רהיטים גמורים (למשל מתצוגה), או שישנם פריטים שרציתם לעצב ולבנות בעצמכם.
חשוב לבצע תכנון מוקדם ומחקר שוק. התייעצות עם איש מקצוע גם היא תועיל לכם לקראת ההשקעה.